Magnezyum Supap Gerçeği – Şehir efsanesimi?

Yeni nesil LPG li araçalrda sıklıkla akrşılaşılan supap erimesi probleminin temeli olarak supapların düşük sıcaklıkta deforme olan magnezyum alaşımından imal edilmiş olması gösterilmektedir. Sanayide bir ustaya gittiğinizde ” bu araçlarda magnezyum supap var erimiş, çelik takarsak erimez” gibi bir öneri ile de karşı karşıya kalırsınız. Bu yazıda supap işini biraz incelemek istedim.

subap-teknikbilgi-1

Öncelikle bunun doğru yazılışı “supap” dır. Subap, sibop,supop vs bilimum yazılışlar yanlıştır. Kaynağımız Türk Dil Kurumu 🙂

http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_yanlis&view=yanlis&kelimez=414

Şimdi supap nedir ne işe yarar kısaca bu konuya değinelim;

Supaplar aracın yanma odasına hava+yakıt karışımının girmesini sağlayan, yanma olayından sonra ise egzoz gazının dışarıya atılmasını sağlayan kapakçıklardır.Egzantrik milinden tahrik alırlar, içten yanmalı bir motor için önemli parçalardan birisidir, hatta motorun çalışması için en elzam parçalardan birisidir.

Görevi MEGEP eğitim dökümanında şu şekilde özetlenmiştir;

“Eksantrik milinden aldığı hareketle silindirlerde emme ve egzoz zamanlarının
oluşması için supapların açılmasını diğer sıkıştırma ve iş zamanlarında kapalı kalmasını
sağlamaktır.”

s1

İsterseniz aşağıdaki videoyu izleyip motorun çalışması ve supapların görevlerini daha iyi kavrayabilirsiniz.

 

Peki gelelim bizim LPG sistemimizle supapların ilişkisine;

LPG sistemi olan araçlarda magnezyum supap sebebiyle erime olduğu, yeni nesil motorların LPG ile uyumsuz olduğu ısrarla gündeme getirilmektedir. Evet yeni ensil motorların supapları daha hassastır ancak bu LPG sistemine uyumsuz olduğu anlamına gelmemektedir. İsterseniz Soru-Cevap şeklinde yazımıza devam edelim.

SORU : Euro 5- Euro 6 motorlarda Magnezyum Supap varmış, LPGye uyumlu değil

CEVAP Külliyen yanlış- Supap malzemesi olarak Magnezyum kullanılmaz. Evet yanlış okumadınız magnezyum malzemeli bir supap yoktur. Internetten supap üreticilerinin web sitelerinden yaptığım araştırmalar sonucunda magnezyumun(Mg) supap yapımında kullanılmadığını gördüm. Kısacası tam bir şehir efsanesi. Eğer size birisi magnezyum supap derse oradan kaçın.

SORU: Yeni nesil araçların supapları eriyormuş

CEVAP: Evet, özellikle Euro 5 ve sonrası motorlarda supaplar daha hassas. Ancak supapların erimesinin-zarar görmesinin sebebi LPG sistemi değil. Yanlış yapılan LPG ayarı. Eğer aracınız fakir karışımda kalırsa, yanma odası içerisidne sıcaklık artar ve buda supapların zarar görmesine sebep olur.Kısacası doğru ayar,doğru montaj ile supap problemi yaşamazsınız.

subap-erimesi

SORU: Aracımın Supapları eridi,yerine çelik supap taktıracağım ve sorun yaşamayacağım.

CEVAP: Yanlış, eğer LPG sisteminizin ayarları iyi değilse yine aynı problemi yaşarsınız. İster çelik ister beton supap taktırın doğru karışım oranında olmayan ayarlarda supaplarda problem yaşarsınız.

SORU: LPG kuru yakıtmış o sebeple supaplar yağlanmıyor ve zarar görüyormuş.

CEVAP: Kuru derken ? Bu işin kurusu yaşı yok, LPG yanma odasına gaz formda püskürtülür, benzin sıvı formda püskürtülür ancak sıcaklıktan solayı gaz forma geçer, ve yanma bu şekilde gerçekleşir. Eğer karışım ayarları düzgünse zaten supaplar zarar görmeyecek.

SORU: LPG montajında supap yağlama sistemi taktırdım, supapları koruyormuş

CEVAP: Bana göre yanlış, supapları koruyacak olan yağ değil, doğru ayardır. Ne kadar dozladığınıb ilmediğiniz bir kutu yağ bilmem kaç derece sıcaklıktaki yanma odasında nasıl soğutma yapacak da supapları koruyacak.

Peki bu kadar yazdık çizdik iş yine doğru montaj ve doğru ayara geldi. Mutlaka aracınızın LPG ayarını düzgün yaptırın. Aşağıdaki yazıalrı okuyarak ayar hakkında bilgi edinebilirsiniz.

Bir sonraki yazımda supap problemi nasıl tespit edilir, belirtileri nelerdir kısaca bahsetmeye çalışacağım.

Doğru LPG ayarı için 3 ADIM !

BRC Yol Ayarının iç yüzü 🙂

LTFT-STFT değerlerimizi analiz ediyoruz…

Kaynaklar:

 

 

Yorum bırakın

WordPress.com'da Blog Oluşturun.

Yukarı ↑