Supap Problemleri Nasıl Tespit Edilir ?

Yanlış LPG ayarı yüzünden bazı araçların supapları çok kısa sürede zarar görüyor ve araçta bazı problemler ortaya çıkmaya başlıyor. Bu yazımda supap problemi olan araçlarda hangi problemlerle karşılaşılabileceğinden bahsedeğim.

Supap problemi olan araçlar:

  • Sabahları zor çalışır, çalışınca rölantide titreme yatır.
  • Ateşleme problemi olur silindirlerde misfire hatası alabilrisiniz.
  • Aracın performansı düşer, yakıt tüketimi artar.

Tabi bu septomları gördüğünüzde hemen supaplara odaklanmamak gerekir. Daha öncelikli kontrole dilmesi gereken noktalar olabiliyor. Örneğin sabah geç çalışma aslında aracın fazla yükselmiş LTFT değerinden dolayı boğulmadan kaynaklı olabilir. Yada silindirden alacağını misfire hatası buji-buji kablosu veya ateşleme bobini kaynaklı olabilir.

Ancak supap problemi belirtileriniz varsa ve ateşleme bobini,buji,buji kablosu gibi ekipmanları kontrole ttiyseniz, LPG ayarınızda düzgün ise işte ozaman bu probleme kesin tanı koyma vakti gelmiştir.

Bu iş teknik bir konudur ve çeşitli ölçümlerle supap problemi olup olmadığını anlamak mümkün olabilir. Bu işin en doğru testi motor kompresyon testidir. 10 dakikada yapılabilecek bu test motorun sadece supapları ile ilgili değil, silindir kapak contası, piston-yatak-segmanlarla ilgilide bilgi verir. Kompresyon testi sonucunda silindirler arası basınç farkı olmaması beklenir. Eğer fark varsa bu motorda bir problem olduğuna işaret eder ve detaylıca incelenir.

Aşağıda kompresyon testi ile ilgili detaylı bilgileri bulabilirsiniz.

Kaynak: http://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2017/01/motor-kompresyon-testi-nedir-nasil-yapilir.html

Peki kompresyon nedir bir bakalım;

Kompresyon testi, motorun her bir silindirinde sıkıştırma zamanı sonucunda oluşan kompresyonun özel ölçüm aletiyle ölçülmesidir. 

Islak (yağlı) ve kuru olmak üzere iki test türü vardır. İlk ve yaygın olanı kuru testtir, daha sonra detaylı inceleme için ıslak test de yapılabilir.

motor2bkompresyon2btesti

Nasıl Yapılır:

Motor çok soğuk ve çok sıcak olmamalı, birkaç dakika çalışmış ılık motor sıcaklığı veya normal çalışma sıcaklığı uygundur, yoldan gelinmişse motorun yaklaşık 1 saat dinlenmesi-biraz soğuması beklenir.

Bujilerin etrafında toz-kir varsa temizlenmeli (bujiler sökülünce silindir içerisine pislik düşmesin)

* Motorun ateşleme ve yakıt enjeksiyonu yapması engellenmeli; ateşleme bobinin kablosu çıkarılmalı, eğer kalem bobin varsa soketleri çıkarılmalı. Motora yakıt beslemesinin kesilmesi için yakıt pompasının sigortası veya rölesi sökülmeli. Daha sonra marşa basılarak motorun çalışmadığı gözlenmeli.

* Tüm bujiler buji lokmasıyla sökülmeli.

* Kompresyon test cihazının bağlantı ucu, 1. Silindirin (krank kasnağı tarafındaki ilk silindir) kapağındaki buji yuvasına takılır ve elle sıkılır.

* Bir kişi şoför mahalline geçip marşa basar, gaz pedalına sonuna kadar basar (gaz kelebeği sonuna kadar açık olmalı) ve birkaç saniye, motor en az 4 çevrim, yani 4 kez sıkıştırma yapacak kadar ve manometrenin ibresi artık daha fazla yükselmeyinceye kadar) döndürülür.

*Test cihazının manometresinde, basınç ibresinin en fazla çıktığı miktar okunur ve kayıt edilir. Basınç birimi psi veya bar olacaktır (1 bar = 14,5 psi). Bu, o silindirin kompresyon basıncıdır. Sırasıyla tüm silindirler için aynı işlem tekrarlanır.

Kompresyon testi sırasında, test aletinde okunan değer yaklaşık 8-12 bar (110-175 psi) civarındadır ( bu değer motora göre değişir). Sırasıyla 4 silindir için ayrı ayrı yapılan test sonuçları arasındaki %20 – %25’i geçmemelidir (bu yaklaşık 2-3 bar basınç farkı demektir), diğerlerinden %20-25 daha düşük basınç okunan silindirlerde kompresyon kaçağı var demektir.

Kompresyon değerleri için, motor üreticileri tarafından belirtilmiş minimum bir katalog basınç değeri varsa, ve bu test sonucunda herhangi bir silindirin basıncı o değerden düşük kalıyorsa, bu yine bir arıza olarak yorumlanabilir.

Kuru kompresyon testi sonuçlarında, tüm silindirler için ölçülen basınç değerleri bir birine eşit veya çok yakınsa, o motor için olması gereken yeterli basınç değerlerini de sağlamışsa motor sağlam ve kompresyon kaçağı yok demektir. Bu durumda ıslak test yapmaya gerek yoktur.

Kuru kompresyon testi sonucu bir veya birden çok silindirde kompresyon kaçağı olduğu tespit edilirse, daha iyi arıza teşhisi yapabilmek için ıslak kompresyon testi yapılabilir, veya çeşitli gözlemlerle arıza teşhisi yapılabilir.

Eğer kompresyon testi sonucunda ölçülen basınç değerleri arasındaki fark limit değerleri aşıyorsa veya tüm silindirlerdeki basınç değeri olması gerekenden düşük çıkıyorsa, sebepleri aşağıdakilerden biri veya birkaçı olabilir:

*Supaplar erimiş-yanmış veya arızalı veya supap ayarı bozuk

*Silindir kapak contası arızalı-yanmış.

*Arızalı-aşınmış piston segmanları

 

*Aşınmış silindir ve pistonlar

 

kompresyon2btesti2bson25c325a7lar25c425b1

Aşağıdaki videolar bu konuda açıklayıcı bilgiler sunmaktadır.

 

Yorum bırakın

WordPress.com'da ücretsiz bir web sitesi ya da blog oluşturun.

Yukarı ↑