Motor Arıza Lambası Neden Yanar ?

LPG’li araçlarda bazı durumlarda maalesef motor arıza lambası yanmaktadır. Bu arıza lambası motorda bir problem olduğunu söyler, problem büyümeden haber veren bir sistemdir. Aracın OBD girişinden gerekli cihazlar ile bağlanarak – ki çoğu araç için ELM327 iş görmektedir – arıza kodu okunur, problem giderildikten sonra arıza kodu silinir.

ELM327 ECU bağlantı aparatı

Yapılan en büyük yanlışlardan birisi ise arıza kodunu sildirip aynı şekilde aracı kullanmaya devam etmektir. Problem bir süre sonra tekrar kendini gösterecek tekrar arıza lambası yanacak tekrar söndürülecek ve bu şekilde bir döngüye girilecek. Araç sahibide bıktım bu lambadan ben söndürüyorum o yanıyor diyecek 🙂

check-engine-symbol

Motor arıza lambası yandığında ezbere yorum yapmak doğru olmaz mutlaka kod okunmalıdır ve karşılığına bakılmalıdır. Bir örnekle bunu açıklayalım;

Aracımızın arıza lambası yandı ve cihaza bağladık. Cihazda şu şekilde bir kod gördük “P0172″. Evet nedir bu kodun açılı bir bakalım.

OBD genel protokolünde kodların açıklamaları tanımlanmıştır. Bunun için şöyle bir sistem var;

P – Powertrain
C – Chassis
B – Body
U – Network

P ile bağlayan arıza kodu bize powertrain yani motor ile ilgili bir arıza olduğunu söyler. Devamındaki rakamlar ise arızanın detayını verir. Arıza kodlarını türkçe olarak bulabileceğiniz birkaç kaynağı aşağıda paylaşıyorum;

https://www.iobd2.us/iobd2-destek3/turkce-hata-kodlari

https://aaspot.net/obd-ii-arac-ariza-hata-kodlari-turkce-tanimlari-ve-cozumleri/

P0172 için Sistem Çok Zengin (Bank 1) açıklamasını görebilirsiniz. Yani araçta zengin karışım sözkonusu. Bu koda göre usta/servis gerekli ekipmanları kontrol etmelidir.

LPG kaynaklı arıza kodları genelde fakir karışım, zengin karışım, trim hatası, katalitik konverter gibi hatalara sebep olmaltadır. Bunların temel sebebide ekipman kaynaklı bir arıza yoksa yanlış LPG ayarıdır.

Zengin veya fakir karışım hatası aldığınızda öncelikli olarak kontrol edilmesi gereken değerler LTFT ve STFT değerleridir. LTFT +STFT değerinin +-%5 i geçmemesi tavsiye edilmektedir.

LTFT-STFT kontrolü dışında eğer aracın LPG ECUsuna bağlanıyorsanız benzin enjeksiyon sürelerini kontrol edebilirsiniz. Bunu ayrı bir videoda anlatacağım ancak kısaca bahsetmek gerekirse;

Doğru LPG ayarı için 3 ADIM !

Nedir bu LTFT ve STFT ?

  • Aracı rölantide yüksük çalıştırın(klima,far vs kapalı olacak)
  • Benzindeyken benzin ms değerlerine bakın
  • LPG ye geçin, yine benzin ms değerlerine bakın.
  • her iki durumda da benzin ms değerlerinin aynı olması gerekir, eğer farklılık varsa ayarınızla ilgili problem var demektir.
  • Aynı işlemi yine araç hareket etmezken ancak bu sefer yüklü durumdayken kontrol edin (klima,fan,farlar,teyp açık olacak), benzin ms değerleri birbirine yakın olmalı geçişlerde eğer fark oluyorsa yine ayar kaynaklı probleminiz var demektir.

LPG Ayarı Nasıl Yapılır? Bölüm-5 LTFT-STFT Kontrolü

Kısacası motor arıza lambasının yanması bize bir işarettir, parça değişiminden önce LPG ayarının kontrol edilmesinde fayda vardır.

Bu arada bazı OBD’li kitlerde program içerisinden arıza kodunu otomatik sil gibi bir menü seçiliyor. Bu durumda aracınız arıza lambası yaksa bile LPG ECUsu hemen siliyor ve siz bir problem olsa dahi anlayamıyorsunuz. Önerilen bir method kesinlikle değildir.

 

Yorum bırakın

WordPress.com'da Blog Oluşturun.

Yukarı ↑